вторник, 16 июня 2015 г.

На Київському морі

Вперше на Київське море я потрапив у 1965 році. Ширилася чутка, що качок там - видимо-невидимо. Ну який мисливець не захоче хоча б глянути на милу серцю картину.
Організували вантажну відкриту машину, команду з 7 чоловік і вирушили на розвідку. Козелець, Остер, пором через Десну, лісом до Лошакової Гути, а там по селах із розпитуваннями, і добралися на місце. У той час бази на "Вершині" ще не було, зупинилися на лузі біля великої копиці сіна. Попереду безмежна гладінь води з безліччю малозарослих великих та малих острівців. Подекуди вдалині видніються і високі дерева. Краса - дух захоплює. І над усією цією розкішшю живими хвилями коливаються зграї качок. Від табунів, що несуться в різних напрямках, табунків і одиночок рябить в очах. Чутка правдива - незлічимі тисячі. Стоїть неймовірна канонада: постріл від пострілу майже не відокремлений за часом.. І це вдень. Що ж буде на вечірньому леті!?

Нас, як вітром, здуло з машини. Гарячково збираємо рушниці, шукаємо патрони, набиваємо в кишені запасні, натягаємо чоботи. Дехто вже бреде до ближнього острова. Але тут з'являється перша проблема: всі ми в довгих і коротких гумових чоботах, і відразу ж понабирали в них води. Човен - маленька одномісна дюралька - лише у Скворцова. Виходить, вечірню зорю прийдеться стояти біля води, на лузі. Ніхто ж не сумнівався, що хоч небагато качок, але все-таки піде на годівлю в поле.
На жаль, нашим надіям не судилося здійснитися. Я відшукав невелике мілководне болото на лузі. Пробрів його - порожньо, хоча воно явно кормове. Вирішив усе-таки дочекатись вечірнього льоту. А пальба не вщухає, і чим ближче до вечора, тим стає сильнішою.
Почало смеркати - не йде до берега качка, хоч ти убий. І тільки коли майже в повній темряві поверталися до табору, налетіла пара очманілих чирків, і мені пощастило вибити одного.
Трофеї нашої команди за вечірню зорю виявилися досить скромними: крім мене, чирка узяв Володя Гарбуз і крижня Скворцов. Зате вражень, емоцій, розмов було - адже ніхто з нас раніше не бачив такої кількості птахів. Сиділи біля багаття до опівночі.
Ранок не приніс ніяких змін. Усе так само вдалині моталися качки, так само гриміли часті постріли, але збільшити рахунок наших трофеїв так і не вдалося. З тим і поїхали додому, але страшенно задоволені: нарешті знайшли місце, де можна сповна відвести душу, треба тільки запастися човнами.
Але так вже вийшло, що знову на море я потрапив через десять років. З'явилося прекрасне болото "Сосенське". Дорога до нього вдвічі коротша, а птахів в перші роки було безліч - аби лише вмів стріляти.
І ось, після довгої перерви ми знову на морі. Компанія - 8 чоловік. З нами дратхаар Лада. Зупинилися в Косачівці, на базі військово-мисливського товариства. Відразу упало в око, як змінилося море: острова заросли кущами й молодими деревами, вигнало високі очерети, значно зменшилася площа чистої води - у багатьох місцях вона покрита листям водяних лілій і рдесником.
Єгер виписав нам відстрілки і видав човни — по одному на двох мисливців. Розповів, куди їхати:
- Он, бачите, кілометра три звідси, великий острів з високими деревами? Ось туди і пливіть, поруч з ним праворуч круглий острів. Він відкритий, дерев нема, тільки в одній стороні кущі ростуть. Та ви його відразу помітите – там курінь під сіном стоїть. Там і зупиняйтеся. Ну, а де полювати, вибирайте самі, кому що подобається. Можна і там стояти, а можна й на інші острови перебратися, побродити по краях. Качка є. Але лети погані - не хочуть підніматися. От із собакою - це справа інша, тут вже хазяїн напевно щось візьме.
Пливемо з батьком. Він сидить у носі човна з Ладою, за штурмана, а я гребу. Човен сковзає по дзеркалу відкритої води повз густі прибережні острови і тихі заводі, суцільно покриті великими квітами білої водяної лілеї.
Попереду, спінюючи воду, біжать у зарості лисухи, але качок не видно ні на воді, ні в польоті.Ось і наш острів. Відразу видно, що він уподобаний мисливцями, а може, і рибалками: стоїть великий курінь, критий очеретом і сіном, припорошене попелом багаття, з вбитими з боків рогульками, у сторонці складена купа вільхових дров і сухих гілок.
Розвантажилися, роздивилися і визначилися. Четверо будуть спати в курені, для інших поставили намет. Розібрали речі, розчохлилися. Поки возилися, під'їхав на моторці рибалка.
- Хлопці, тут на острові під кущами є вода. Там стоїть моя сітка. Якщо думаєте варити юшку, можете потрусити, тільки не забирайте.
Рибалок серед нас не було і юшку ми варити не збиралися, тільки кашу. Але коли людина пропонує, чому б і не поласувати свіженькою рибкою. Якщо, звичайно, у сітях щось є.
Нарешті, залишивши на острові двох, роз'їжджаємося в різні сторони. Ми пливемо до великого острова з високими деревами. Від нього перпендикулярно відходять дві вузькі, метрів на 20, корчкарні смуги і тягнуться по чистій воді вдаль метрів на сто. Між смугами теж чиста вода.
Заходимо на першу. Води по коліно, дно не грузле, але корчі густі й утрудняють рух і нам, і собаці. Лада шукає попереду, часто змінюючи напрямок ходу. У місцях, де траплялися свіжі наброди, вона зупинялася і жадібно принюхувалася, видаючи характерні хакаючі звуки. Там, де корчі були дуже високі, вона піднімалася на задні лапи, роблячи, як говорять мисливці, свічі, оглядалася на нас і знову кидалася в пошук.
Ось вона зупинилася, підняла голову, піймавши носом повітряний струмінь, круто повернула до води і відразу, немов наштовхнувшись на невидиму перешкоду, застигла на місці, повела головою і стрибком кинулася під корчі, що нависли над самою водою. З різким стукотом крил з-під корчів на чисту воду виривається крижень і відразу крутою гіркою навскіс іде вгору. Батько б'є його на розвороті. Крижак перевернувся через крило, описавши в повітрі кругу спіраль, врізався у воду, піднявши сніп бризок, кілька разів вдарив тугими крилами й затих, перетворившись на маленьку купину. Лада попливла і принесла качку до рук батька.
І знову пошук, знову хакання, потяжка, зупинка і кидок. Натужно працюючи крилами, з корчів видирається крижень і круто йде вгору. Отут вже я випередив батька. Прицілююсь, мушка перекрила силует качки, палець впевнено натискує на спуск. Закинувши голову і безвільно опустивши крила, крижень мертвою грудкою плюхнувся в осоку. От і я "з полем".
Пройшли ще метрів п'ятдесят. Лада підняла два крижня. Одного з них я забрав, а другого батько промазав. До кінця смуги залишається зовсім небагато, а далі чиста вода, на якій, метрах в шести від обрізу купин, стоїть невелика куртина високого очерету. Лада впевнено повела вперед і з останніх корчів піднявся крижак, низом пішовши над водою. Прицілюсь, б'ю прямо у хвіст. Крижень падає і відразу ж пірнає, тільки кола пішли по воді. Собака підпливла на те місце, покрутилася і направилася до куща очерету.
Я вийшов на край купин і спостерігаю за нею. Ось вона запливла в очерет, захрумтіли його стебла, почулися кидки, але ні, не взяла - знову пливе до мене. Невже втік, щось не схоже на Ладу, вона ще жодного підранка не упустила. І тут відбувається дивне: я мимоволі опустив очі на воду - вона прозора, добре проглядається дно - і побачив, як мені в ноги пливе під водою крижень. Залишилося тільки їх спочатку розсунути, а потім, пропустивши шию птаха, зжати. Батько стояв поруч і бачив цю чудо-картину.
Обережно ступаючи, переходимо на іншу смугу купин і повертаємося назад, до човна. Лада без втоми прочісує зарості попереду. Кілька разів, зачувши дичину, переходила на потяжку, але кидків не було - ми йшли за вітром, і качка, напевно, відходила. Аж ось собака енергійно пішла вперед і метрах у сорока від батька піднялася пара крижнів. Красивий дуплет - один валиться замертво, а другий падає боком на чисту воду і пірнає. І знову Лада, обстеживши місце падіння, іде в купини тієї смуги, що ми вже проходили. Отут вона справилася швидко - не пройшло й хвилини, як вона з'явилася з живою качкою в пащі.
Ну, здається все, ось він - острів. Батько вже вийшов на сухе. Тріск і хлопання крил роздалися зненацька в мене позаду. Повертаюся на шум і бачу, як з-під самих кущів піднімається крижак і забирає вгору, на дерева. Мушка обганяє птаха, зміщається трохи вгору, постріл - і крижень, завмерши на мить в повітрі, валиться прямо в кущі. Лада кинулася забирати, а я вийшов на сухе. Щось довго вона там возиться - чую, як тріщать кущі, і нарешті почувся нетерплячий гавкіт. Що там ще сталося? Підходжу, дивлюся: Лада стрибає на кущ, де в гострій розвилці однієї з високих гілок застряг головою мій трофей. Мені пощастило: на одному полюванні став свідком двох таких рідких випадків.
Вечірню зорю до кінця не стояли - качка майже не літала і ми ще в сутінках, правда, досить вже глибоких, повернулися в табір. Пророкування єгеря виправдалися - ніхто з інших наших товаришів так нічого і не взяв. Зате нас очікувала чудова юшка. Ті двоє, що залишалися на острові, перевірили сітку благодійника-рибалки і знайшли в ній двох, майже з кілограм вагою, линів.
Ніч видалася тепла, тиха і місячна, і ми засиділися за юшкою і чаєм допізна.
На ранковий літ розраховувати не приходилося і ми відправилися на своє місце на світанку. Хотіли пройти вчорашнім маршрутом, але тільки зайшли на першу смугу, дивлюся, а на її сінці вже стоїть мисливець, а попереду на чистому якийсь рибалка з човна кидає спінінг. Ясно, брести по цій смузі вже даремно, та й незручно якось.
Перейшли на іншу. Прочесали її від початку до кінця, але піднявся далеченько тільки один крижень, якого я промазав. Робити далі нічого і ми вирішили трішки постояти. Ранок був чудовий, від води піднімалася легка пара, яскраве малинове сонце висвічувало діамантовий розсип крапельок роси на листі трав, комишу, очерету. Над водою ширяли різнобарвні бабки і роїлися невгамовні комарі. На чистоводді часто чулися сплески: якась хижа риба ганялася за дрібнотою. Аж ось пролунав такий гучний сплеск, що від нього ще довго бігли по воді великі розбіжні кола. Оце рибка, так рибка, цікаво, скільки вона важить.
Подібний сплеск я вже один раз бачив. Полювали ми із Шевченком наприкінці вересня на одному з деснянських озер. Йшов я під берегом і збив налетілого чирка-свистунка. Упав він намертво за смугою очерету, на чисту воду. Подивився, а Миколи із собакою немає - пішов в іншу сторону. Добре, думаю, сплаваю сам, від берега всього метрів зо п'ять - не встигну змерзнути. Вже наполовину роздягнувся, як раптом з води піднімається величезна розкрита паща, поглинає мого чирка і з сильним, гучним плеском рибина зникла в глибині. Дотепер не знаю, що це було: щука або сом - крізь стебла очерету неможливо було точно визначити.
Поки я віддавався спогадам, десь удалині затріщали двигуни човнів і заносилися моторки. Відразу навколо почали пострілювати, потроху потягнула качка. Виходила вона і на мене, але високо й усе через незнайомця-мисливця. А він знай підсаджує її ще вище. Не витерпів я, крикнув йому: - Агов, друже, ти як собака на сіні, ні собі, ні іншому. Навіщо ж ти на такій висоті садиш?
Мовчить, не відзивається, тільки рукою махнув. Пропустив кількох без пострілу і знову за своє. Я знову йому прокричав, але з тим же успіхом. Ну, думаю, піду, рознесу в пух і прах цього стрілка. Добрів вже до корчів, коли чоловік повертається до мене і, о Боже: мисливець виявився жінкою! Я прямо онімів від подиву, а вона сміється:
-Ви вже вибачайте, будь ласка, що я вам стріляти заважаю. Це моє перше полювання і я, чесно кажучи, не знаю, як летять ці качки: високо чи низько.
І для порядку додала:
-Це мене чоловік сюди поставив, он він на човні сидить, рибалить.
Ну, що ти їй скажеш? Я пробурмотів якісь вибачення, побажав "ні пуху, ні пера" і швиденько забрався звідти. Пішов ближче до батька, він з Ладою стояв під самим островом. Раптом ця дама позаду кричить:
-Пильнуйте, чуєте, пильнуйте! Повертаюся, а на мене виходить качка.
Присідати вже не було часу, ось вона майже над моєю головою. Б'ю навскидку навмання, але вдало - качка, витягнувши шию, падає підранком у п'ятьох кроках від мене. Я швиденько до того місця. Ось воно - пір'я' і пух на купині та воді, але качки немає. Обтоптав все навкруг, обшукав - нічого. Погукав Ладу. Та прилетіла, крутнулася навколо мене, похакала, а потім занурила голову у воду біля самісіньких моїх ніг і дістала живу шилохвость.
Більше цього ранку нам стріляти не довелося. Наші товариші задовольнилися одним крижнем, а нас виручила вірна помічниця Лада. Я розповів про свою несподівану зустріч із амазонкою і моя розповідь чимало здивувала і потішила товаришів.
Ось такими незвичайними моментами і запам'яталося мені те полювання на Київському морі.

Комментариев нет:

Отправить комментарий